Karaoken vuosikatsaus 2021 - Mitkä olivat suomalaisten suosikit?

Iina Huikari
Kirjoittaja Iina Huikari
Lukuaika 2 min
15.1.2022 9:50

Poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta karaoke ehti laulattaa, naurattaa ja koskettaa suomalaisia myös viime vuonna. Sen kunniaksi lähdimme tutkimaan tilastojamme ja teimme vuosikatsauksen siitä, mitä karaokessa laulettiin vuonna 2021. Koko vuoden suosituimmissa kappaleissa korostui jälleen kerran kotimaisten artistien tuotanto sekä ikiklassikot.

Vuoden 2021 TOP-listat

Ravintoloiden poikkeuksellisista aukioloajoista huolimatta karaokea laulettiin viime vuonna niin paljon kuin mahdollista ja se näkyy myös tilastoissamme. Osa listoille päässeistä kappaleista sekä artisteista on selkeästi karaoken ikisuosikkeja, mutta myös kuluneen vuoden erilaisilla ilmiöillä on ollut selvä vaikutus. Vain elämää tv-sarja on muistuttanut ihmisiä Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanin vuonna 2016 julkaisemasta Autiosaari-hitistä, joka on päässyt kaikkien lauletuimpien listalle. Tällä kertaa kuitenkin karaokeväki on innostunut laulamaan alkuperäistä versiota viime vuonna telkkarissa kuullun Jukka Pojan version sijaan. Lauletuimpien artistien listalla korostuu suomalaiset klassikkotekijät myös siitä syystä, että heidän tuotannostaan löytyy enemmän valinnanvaraa mitä uudemmilta artisteilta.

Koko vuoden lauletuimmat kappaleet

Suomalaisten kappaleiden suosio vuonna 2021 jatkui jopa vahvempana mitä aiemmin, sillä tilaa ulkomaalaiselle tuotannolle ei top 10 -listalta löytynyt laisinkaan. Koko vuoden lauletuimmat ovat siis myös samalla lauletuimmat kotimaiset kappaleet. Ulkomaalaisesta tuotannosta Lady Gagan & Bradley Cooperin duetoima hitti Shallow (A Star is Born) sijoittui kaikissa lauletuimmissa kappaleissa vasta sijalle 15. Kokonaisuudessaan neljä kappaletta on kyennyt säilyttämään paikkansa kaikkien lauletuimpien top 10 joukossa jo kahtena vuonna peräkkäin! Nämä kappaleet ovat Lapin Kesä, Paratiisi, Kotiviini sekä Andre.

1. Lapin Kesä – Vesa-Matti Loiri
  2. Paratiisi – Rauli Badding Somerjoki
  3. Kotiviini – Anna Hanski
  4. Mökkitie – Arttu Wiskari
  5. Ukkometso – Popeda
  6. Levoton Tuhkimo – Dingo
  7. Andre – Marita Taavitsainen
  8. Syntisten Pöytä – Erika Vikman
  9. Matkustaja – Egotrippi
  10. Autiosaari – Tuure Kilpeläinen ja Kaihon Karavaani

Lauletuimmat ulkomaiset kappaleet

Karaoken suosituimmat ulkomaiset kappaleet vuonna 2021 olivat kaikki englanninkielisiä. Vuoden 2020 suosikeista mm. Rammstein ja Amy Winehouse joutuivat siirtymään syrjään, kun hetken tauon jälkeen listasijoille palasivat esimerkiksi Frank Sinatran upea My Way sekä ABBAn Dancing Queen.

1. Shallow (A Star is Born) – Lady Gaga & Bradley Cooper
  2. My Way – Frank Sinatra
  3. I Will Stay – Hurriganes
  4. Can’t Help Falling in Love – Elvis Presley
  5. My Heart Will Go On – Celine Dion
  6. Dancing Queen – ABBA
  7. Hurt – Johnny Cash
  8. Always Remember Us This Way – Lady Gaga
  9. Zombie – The Cranberries
  10. Piano Man – Billy Joel

Lauletuimmat artistit

Lähdimme myös selvittämään, ketä artisteja suomalaiset lauloivat eniten viime vuonna. Listalla on siis otettu huomioon artistien kaikkien kappaleiden laulumäärät yhteensä ja vuodesta toiseen ensimmäistä sijaa hallitsee legendaarinen Kari Tapio.

1. Kari Tapio
  2. Paula Koivuniemi
  3. Olavi Virta
  4. Juice Leskinen
  5. Yölintu
  6. Eppu Normaali
  7. Katri Helena
  8. Souvarit
  9. Kirka
  10. Popeda

Juhannuksen lauletuimmat kappaleet

Juhannuksen mökkitunnelma ja kesäinen fiilis on kuulunut viime vuonna myös karaoken sävelissä, sillä listasijoilta löytyi mm. Arttu Wiskarin Mökkitie, Lauri Tähkän Polte sekä Rauli Badding Somerjoen Paratiisi. Mikä sen ihanampi tapa viettää keskikesän juhlaa, kun Paratiisia kuunnellen:

”Kun mä sinut kohtasin / oli ilta ihanin / linnut lauloi ja kimmelsi taivaan kuu.” (Paratiisi, Rauli Badding Somerjoki 1973)

1. Paratiisi – Rauli Badding Somerjoki
  2. Lapin Kesä – Vesa-Matti Loiri
  3. Kotiviini - Anna Hanski
  4. Andre – Marita Taavitsainen
  5. Mökkitie – Arttu Wiskari
  6. Sininen Huivi – Souvarit
  7. Pariiseja – Souvarit
  8. Valkoinen Ruusu – Saija Tuupanen
  9. Suloinen Myrkynkeittäjä – Mariska  & Pahat Sudet
  10. Polte – Lauri Tähkä

Itsenäisyyspäivän lauletuimmat kappaleet

Itsenäisyyspäivän karaoke täyttyi upeista suomalaisuutta ja itsenäisyyttä juhlistavista kappaleista. Iloksemme myös Maamme-laulu pääsi top 10 joukkoon, sillä vuoden 2020 itsenäisyyspäivän listalta sitä ei löytynyt laisinkaan.

1. Olen Suomalainen – Kari Tapio
  2. Finlandia-Hymni – Trad.
  3. Mökkitie – Arttu Wiskari
  4. Matkustaja – Egotrippi
  5. 1972 – Anssi Kela
  6. Maamme-Laulu – Trad.
  7. Syntisten Pöytä – Erika Vikman
  8. Ukkometso – Popeda
  9. Tinakenkätyttö – Kaija Koo
  10. Aikuinen Nainen – Paula Koivuniemi

Vuoden 2021 lauletuin uutuuskappale

Uudesta tuotannosta eniten laulukertoja kerrytti upea uudistettu versio Matin ja Tepon hitistä Vauhti Kiihtyy.

Vauhti Kiihtyy – Portion Boys feat. Matti ja Teppo

Koronan vaikutus karaokeen

Koronan tuomat haasteet kuten aukioloaikojen rajoitukset ja laulukielto ovat väistämättä vaikuttaneet myös karaoken maailmaan. Kaikesta huolimatta karaokekansa ei ole luovuttanut laulamisen suhteen vaan ravintolat ovat sisukkaasti kehittäneet mitä loistavampia tapoja mahdollistaa laulamisen turvallisessa ympäristössä. Laulettujen kappaleiden tyylisuunta on myös pysynyt samana korona-ajasta huolimatta – suomalaisia laulattaa suomalaiset kappaleet niin tilanteessa kuin tilanteessa!

Kirjoitimme aiemmin blogissamme karaoken turvallisuudesta korona-aikana. Lue lisää aiheesta painamalla tästä.

Tilaa ilmoitukset uusista blogiteksteistä sähköpostiin